Waktu pagi sememangnya waktu genting bagi setiap wanita bekerjaya dan berkeluarga. Itulah waktunya menyiapkan sarapan pagi untuk keluarga, menyiapkan anak ke sekolah, suami dan menyiapkan diri sendiri untuk ke tempat kerja. Orang kata, walau sesibuk mana pun kita, jangan biarkan penampilan diri terabai. Makanya, hanya empat langkah mudah ini harus diikuti untuk tampil segar dan bergaya ke tempat kerja.

 

Langkah pertama

Bersihkan wajah dan jangan lupa sapukan pelembab. Untuk menjimatkan masa, lakukannya ketika  masih berada di dalam toilet selepas selesai mandi. Hal ini kerana pelembab perlu dibiarkan beberapa minit untuk ia meresap dengan betul ke permukaan kulit anda. Gunakan pelembab ringan supaya kulit anda tidak terlihat atau terasa berminyak ketika di sapukan concealer nanti.

 

Langkah kedua

Sapukan concealer di kawasan yang terdapat parut  serta bawah mata untuk menutup kecelaan pada wajah. Seterusnya masa untuk menyapukan foundation ke kulit wajah. Kami cadangkan anda menggunakan foundation compact atau two way foundation kerana ia lebih cepat. Anda hanya perlu melembabkan span muka anda dan sapukannya ke wajah dengan rata.

 

Langkah ketiga

Sapukan eyeshadow bewarna neutral pada kelopak mata anda. Gunakan warna tanah seperti coklat, cream, dan juga hijau. Jangan lupa eyeliner supaya solekan mata tampak lebih kemas.

 

Langkah keempat

Langkah keempat dan terakhir adalah memberi warna segar kepada wajah anda dengan mengaplikasikan pemerah pipi dan juga lipstick. Gunakan pewarna pipi bertekstur krim atau gel kerana ia lebih mudah digosok pada kulit wajah untuk tampil lebih natural. Jangan terlampau terang dan jangan pula terlampau pucat.  Untuk lipstick, anda bebas menggunakan warna favourite anda. Seeloknya jangan terlampau terang warnanya. Ia akan menapakkan wajah anda menjadi sedikit garang. Gunakan warna-warna lembut supaya anda kelihatan lebih muda.

 

Wah, bagaimana? Hanya empat langkah mudah untuk anda berhias ke tempat kerja. Masa diperlukan adalah  kurang daripada 15 minit untuk melakukannya. Tiada alasan untuk tidak sempat make up ke tempat kerja lagi ya. Kami ada terjumpa video klip tutorial make up yang dilakukan hanya selama 10 minit dan merasakan ia sesuai untuk dikongsikan bersama pembaca setia Nur semua. Mungkin ada info tambahan lain yang anda boleh pelajari daripada video ini. Jom lihat.

 

Sumber diperoleh daripada Youtube: robertjonesbeauty